Hynek Martinec vystavuje po boku Rembrandta

Současný umělec Hynek Martinec na své výstavě Cesta na Island ve Šternberském paláci ilustruje fiktivní příběh o stavbě barokní katedrály na Islandu v 18. století. Přestože katedrála nebyla nikdy postavena, Martinec alespoň ukazuje, jaké obrazy měly zdobit její interiér. Martinec ve svých malbách vede dialog s barokními umělci, jako byl Peter Paul Rubens, Anthonis van Dyck nebo Rembrandt, na jejichž díla se ještě jako student chodil dívat do Národní galerie v Paze. 

Hynek Martinec, Cirkus nočních můr, 2017, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Cirkus nočních můr, 2017, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London

Hynek Martinec vystudoval Akademii výtvarného umění v Praze a nyní žije a tvoří v Londýně. Ve své tvorbě reaguje na staré mistry od 16. do 19. století počínaje od Albrechta Dürera, přes Egona Schieleho až po Marcela Duchampa. Výseky jejich obrazů poté Martinec přetváří do řeči srozumitelné pro dnešní i budoucí generace. Mladý český umělec nám svojí tvorbou dokazuje, že malba je stále aktuální formou umění.

Výstavu Hynek Martinec: Cesta na Island najdete ve Šternberském paláci Národní galerie v Praze od 27. dubna do 26. srpna 2018 denně mimo pondělí. Projekt vznikl za podpory Nadace The Pudil Family Foundation.

Cesta na Island. V roce 1729 byl Island zmítán násilím a chudobou. Právě tehdy pozval učenec a sběratel rukopisů Árni Magnússon (1663‒1730) renomovaného architekta Kiliána Ignáce Dientzenhofera (1689‒1751), aby na ledovém ostrově postavil katedrálu. Po dokončení kláštera v Broumově a žel také po smrti Árniho Magnúsona nakonec Dientzenhofer podnikl roku 1733 dobrodružnou cestu na Island, aby tam našel vhodné místo pro stavbu. Po příjezdu jej místní přijali s nadšením. Zemi procestoval křížem krážem, přesto potřebné vhodné místo nenašel. Vrátil se zpět do Evropy, aby pokračoval v jiných svých projektech. Z té doby se naštěstí dochoval stavební plán zamýšlené katedrály a několik barokních obrazů, které byly určeny k její výzdobě. Je vzrušující, že dnes Národní galerie představuje část ambiciózního projektu, který bohužel vinou nepříznivých podmínek nikdy nebyl zrealizován. Island tím navždy přišel o baroko. (Hynek Martinec, Lost in Time)

Hynek Martinec, Pastýř Paris, 2016, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Pastýř Paris, 2016, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Představa, 2017, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Představa, 2017, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Rembrandtova kyčel, 2016, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London
Hynek Martinec, Rembrandtova kyčel, 2016, olej na plátně, © Hynek Martinec. S laskavým svolením Parafin, London

Nadace The Pudil Family Foundation je otevřená nezisková organizace zaměřená na podporu vysoce kvalitních, inovativních výstav, výzkumných projektů a vzdělávacích programů, které napomáhají porozumění a šíření hodnot českého i světového moderního a současného umění.

Více informací o nás a o našich projektech najdete na www.pudilfamilyfoundation.org.